تاریخ ، تمدن و فرهنگ ایران
پاینده ایران » زنده باد آزادی » جاوید ایران زمین
تاریخ ایران - فرهنگ و آداب پارسیان - امپراطوری ایران - پارسیان نیک اندیش - تمدن ایرانی - مقالات و حکایت های تاریخی ایران باستان - زن در ایران باستان - هخامنشیان

کوروش ذوالقرنین، شخصیتی است جهانی

چهارشنبه 24 تیر 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:کوروش بزرگ، 

روزنامه عصر آزادی دوشنبه 30 تیر 1381
دیدگاههای دکتر فریدون جنیدی مدیر بنیاد نیشابور درباره 12 قرن سکوت
کوروش ذوالقرنین، شخصیتی است جهانی
دکترفریدون جنیدی ، پژوهشگر وباستان پژوه درگفتگو با خبرنگار هنری ایسنا به تشریح
دیدگاههای خود درارتباط با چاپ کتاب 12 قرن سکوت پرداخت .
دکتر فریدون جنیدی ، استاد دانشگاه و مدیر بنیاد پژوهشی نیشابور درگفتگو با ایسنا درارتباط با
مطلبی مبنی بر ادعای مؤلف کتاب 12 قرن سکوت که سلطنت پرستان ، ناسیونالیست ها ونان خورهای
کوروش این کتاب را لعنت خواهندکرد،گف ت : کوروشی که د ر 2500 سال پی ش مرده است ، امروز نمی تواند به
کسی نان بدهد ، ممکن است منتقدانی درصدد نقد وبررسی کتاب فوق برآیند که وابسته به هیچ کدام از
تقسیم بندی های فوق نباشن د . بنابراین تقسیم بندی بالا به نحوی شعارگونه انجام شده ومؤلف 12 قرن
سکوت، مرزهایی را مشخص کرده است تا هیچ کس ب ه دلیل واقع نشدن درمظان اتهام ، نتواند به او جواب
دهد.

وی ادامه دا د : این کتاب دارای تناقضات بسیاربوده وکاملا؛ غیرعلمی تنظیم شده وپاسخ هدفمند آن
به زودی ازطرف جامعه فرهنگی کشور بانام اعتبار باستان شناسی پارس و هخامنشی ارائه خواهدشد،
چون کوروش شخصیتی است که بزرگان جهان او را ستایش کرده ونام او درکتاب های آسمانی نیز
ذکرشده است . به گونه ای که مولانا ابوالکلام آزاد ازوی به عنوان ذوالقرنین نام بردده واین مسأله را به
اثبات رسانده است ؛ چرا که کوروش نخستین فرمانروایی است که تغییر سلطنت را با خونریزی آغاز
نکرده است ، بنابراین اتهام بستن به این شخصیت امر شایسته ای نیست.
وی افزود : کار علمی با شعار وباسخنان بی سر وته سامان نمی پذیر د ؛ درحالی که مؤلف کتاب
دوازده قرن سکوت این امررا آغازکرده وبرای این که منتقدان این کتاب را نقد نکنند ، آنها را د ر 3 گروه
سلطنت پرستان ، ناسیونالیست ها ونان خورهای کوروش تقسیم بندی کرده است .
دکتر فریدون جنیدی درارتباط با چاپ مطلبی درکتاب 12 قرن سکوت تحت عنوان عدم رشد ملی
درحکومت 1200 ساله سلسله های تار ی خی گفت : پژوهشگرانی که قصد بررسی هنر ایران رادارند ، بایستی
به موزه های بزرگ جهان همچو ن لوور وارمیتاژ مراجعه کنند تا دست آوردهای علمی وهنری رادراین
12 سده که درگنجینه های معتبر دنیا به نمایش درآمده مشاهده کنن د ؛ بنابراین ادعای عدم رشد ملی در
سلسله های تاریخی کاملا” ردشده اس ت ، چون وقتی هنر وجوددارد ، فرهنگ نیز پویا می شود و به تبع آن
رشد ملی نیزu1576 به وجود می آید.
وی ادامه داد : چگونه می توان عظمت هنری آثار هنرمندان ایرانی را درطول 1200 سا ل نادیده
گرفت ، درحالی که این آثار با شاخص های هنری خود معرف عصر خودهستن د . ازسوی دیگر ، مؤلف 12
قرن سکوت 1200 سال را متعلق به حکومت های هخامنشی ، پارتی وساس ا نی دانسته وآنها را غیر بومی
وغیرایرانی ذکرکرده است ؛ پس دراین میان مدت زمان حکومت سلوکی ها را که قوم  ی کام  لا” بیگان ه
بوده اند، ذکر می کرد؛ درحالی که وی این کارراانجام نداده است.
وی افزود : چشم پوشی از حکومت سل و کی ها یک امر هدایت شده است چرا که ازسلسله ه  ای
تاریخی بعنوان حکومت های غیر بومی اص لا ” نامی به میان نیامده است واین امر دریک تحقیق علمی به
هیچ وجه کار درستی نیست.
مدیر بنیاد پژوهشی نیشابور پیرامون بی اعتبار دانستن کتیبه های هخامنشی ازسوی مؤلف 12
قرن سکوت ، یادآورشد : چگونه ممکن است اسنادی را که درطول تاریخ برفراز کوه ها ویا تخت جمشید
بوده اند، بی اعتبار دانست ؟ ممکن است که مااین گونه قضاوت کنیم که داریوش برعلیه کمبوجیه یا بردیا
کودتا کرده است ، ولی ازاین مسأله نیز نمی توان چشم پوشی کرد که داریوش سلسله ای را پایه گذاری
کرد که با مرکزیت اداری وسیاسی ایران برجهان حکم رانده است.
وی افزود : درهیچ نقطه ای ازجهان مدارک معتبری و جودندارد تا نشان ده د که فرم پوشاک مردم هند
وروم وسایر کشورها د ر 2500 سال پیش چگونه بوده است ، درحالی که این امر به وضوح درتخت جمشید
قابل مشاهده است ، پس چطورمی توان این اسناد را بی اعتبارجلوه داد؟
وی ادامه داد : طی سالهای اخیر لوحه های گلین ازپرسپولیس به دست آمده که نحوه پرداخت
دستمزد کارگران رانشان می دهد وبرای اولین بار نویسنده ای غربی درهمین زمینه کتابی به نام ” اززبان
داریوش“ نوشت که توسط انتشارات مؤلف 12 قرن سکوت چاپ شده و پورپیرار دراین کتاب مقدمه ای
نوشته است که به طور کامل باسخنان امروزیش متناقض است.
دکتر فریدون جنیدی درارتباط با ترجمه کلمه اورمزد به جای اهورامزدا د ر ”دوازده قرن سکوت “
گفت : مؤلف این کتاب ازروی ناآگاهی دراین زمینه صحبت کرده است ، چون ” اورمزد “ تلفظ فارسی
اهورامزدا می باشد که اهورامزدا درزبان پهلوی به ”اوهرمزد“ وسپس درتلفظ فارسی به ”اورمزد “ تبدیل
شده است وبه تنهایی فاقد بار معنایی است .
وی افزود بنابراین ”اورمزد“ شکل تغییر یافته اهورامزدای باستانی است که متأسفانه ناصر
پورپیرار فقط ازروی اندیشه ها وبرداشتu1607 های خودب ه ره برداری کرده واین کلمه را بارمعنایی دیگری داده
است . اگر کتاب ”گات های زرتش ت “ را مطالعه کنید ؛ منوجه می شوید که کلمات مزدا، اهورا ، مزدااهورا و
اهورامزدا دراین بخش وجوددارن د وگات ها از کهن ترین اسناد مکتوب آریایی است که همزمان با وداهای

نظرات() 
Jannie
پنجشنبه 16 آذر 1396 08:09 ب.ظ
Aw, this was an incredibly good post. Taking a few minutes and actual effort to
generate a really good article… but what can I say… I procrastinate a
lot and never manage to get nearly anything done.
http://gatesxrnjgqbbtq.jimdo.com/2015/07/02/hammer-toe-fusion-implant
دوشنبه 1 خرداد 1396 08:07 ق.ظ
After going over a few of the blog articles on your site, I really appreciate your technique of writing a blog.
I added it to my bookmark site list and will be checking
back in the near future. Please visit my web site
as well and tell me how you feel.
Velva
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:24 ب.ظ
Right now it sounds like BlogEngine is the preferred blogging platform available right
now. (from what I've read) Is that what you're using on your blog?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : اهورا مزدا

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان

← صفحات جانبی


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :