تبلیغات
تاریخ ، تمدن و فرهنگ ایران - مطالب شهریور 1388
تاریخ ، تمدن و فرهنگ ایران
پاینده ایران » زنده باد آزادی » جاوید ایران زمین
تاریخ ایران - فرهنگ و آداب پارسیان - امپراطوری ایران - پارسیان نیک اندیش - تمدن ایرانی - مقالات و حکایت های تاریخی ایران باستان - زن در ایران باستان - هخامنشیان

علم و هنر هخامنشیان

دوشنبه 30 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:تاریخ ایران باستان، عجایب ایران باستان، 

 


8  علم و هنر
پزشكی  خرده هنرها  گور كوروش و گور داریوش  كاخ
پرسپولیس  نقش دیواری تیراندازان  ارزیابی هنر پارسی
چنان به نظر می رسد كه پارسیان جز هنر زندگی هیچ هنری به فرزندان خود
نمی آموخته اند . ادبیات در نظر ایشان همچون تجملی بود كه به آن كمتر نیازمند
بودند، و علوم را همچون كالاهایی می دانستند كه وارد كردن آنها از بابل امك ان پذیر
بود؛ گرچه تمایلی به شعر و افسانه های خیالی داشتند، این كار را بر عهدة مزدوران و
طبقات پست اجتماع می گذاشتند، و لذت سخن گفتن و نكته پردازی و لطیفه گویی در
گفت و شنید را برتر از لذت خاموشی و تنهایی و مطالعه و خواندن كتاب می شمردند .
شعر را، بیش از آنك ه از روی نوشته بخوانند، از راه آوازخوانی می شنیدند؛ با مردن
خنیاگران، شعر نیز از میان رفت .
پزشكی در ابتدا وظیفة كاهنان بود؛ آنان چنین می پنداشتند كه شیطان 99999
www.persiahistory.org

ادامه مطلب

نظرات() 

» آهنگ : قصه گل و تگرگ » خواننده : سیاوش قمیشی

دوشنبه 30 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:شعر* رمان *ادبیات، 

» شاعر : ایرج جنتی عطائی
» آهنگ ساز : سیاوش قمیشی
» تنظیم : آندرانیک
 
» خواننده : سیاوش قمیشی
» آلبوم : قصه گل و تگرگ
» آهنگ : قصه گل و تگرگ

قصه گل و تگرگ

ادامه مطلب

نظرات() 

مطاالب دیگر سایت 2

شنبه 28 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:عمومی، 

وصیت نامه کوروش
پارسی نامه
آیا میدانستید 2
آیا میدانستید 1
با سلام شما جز 100 وبلاگ برتر ماه شدید
حمام شیخ بهایی
بابک خرمدین" ترک یا ایرانی؟
گستره بزرگ تمدن ایرانی
سیاست امپراطوری نوین بخش اول
دانستنهایی که باعث افتخارند
یافته‌های جدید، تأكید مجدد بر پارسی بودن خلیج فارس
کوروش
صفویان
ایران در جنگ جهانی اول
آریوبرزن که بود؟
ملت با فرهنگ ایران خار چشم اعراب نمک به حرام
خوب نگاره(نقش)فروهر
جنگهای کورش بزرگ
خوب نگاره(نقش)فروهر
دانستنی هایی از دریا و دریانوردی در ایران باستان
زیارتگاه ها و آتشكده ها
خلیج فارس
شهر سوخته
گذری بر زندگی شگفت انگیز و میهن پرستانه بابك خرم‌دین
مجموعه‌ای از شاهنشاهی‌های ایرانی
تاریخ و فرهنگ سیستان و بلوچستان
اندر حكایت شاهنشاه نوشیروان دادگر
تازش تازیان وحشی به ایران
تاریخچه تکامل پرچم ایران
دروغ بزرگ
كورش بزرگ الگو و پدر صلح و حقوق بشر جهان
چگونگی یورش سپاه اسلام (تازیان) به ایران قسمت چهارم
چگونگی یورش سپاه اسلام (تازیان) به ایران قسمت سوم
چگونگی یورش سپاه اسلام (تازیان) به ایران قسمت دوم
چگونگی یورش سپاه اسلام (تازیان) به ایران قسمت اول
گالری تصاویر تخت جمشید
دین در دوران هخامنشیان
درباره ی ایران
نامواژه، دولت و مرزهاى ماد
نگاهی به نقش تاجیكستان در تاریخ تمدن ایران
لینک مطالب تاریخی
کارنامه اردشیر پاپکان
سرزمینهایی که بخشی از ایئرینه وئیجه ( ایران ) است
آیین برافراشتن درفش كاویانی
بوشهر و هخامنشیان
گذری بر تاریخچه خط در ایران زمین
خشایار شا و آرتمیس و رسوم ایرانیان باستان
خشایارشا شهریار بزرگ هخامنشی
اندر حكایت شاهنشاه بهرام گور
تیره های کهن ایرانی

نظرات() 

عکس های تاریخی ایران 2

سه شنبه 24 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:گالری عکس، 

http://rapidshare.com/files/11373896...__1_.part1.rar
http://rapidshare.com/files/11374533...__1_.part2.rar
http://rapidshare.com/files/11375143...__1_.part3.rar
http://rapidshare.com/files/11375974...__1_.part4.rar

نظرات() 

بزرگداشت سالخوردگان در ایران باستان

سه شنبه 24 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:آداب و رسوم ایرانیان، 

بزرگداشت سالخوردگان در ایران باستان


نماد شهریور ماه

ایرانیان عهد باستان نخستین مردمی بوده اند که برای ادای احترام و بزرگداشت و سپاسگزاری از سالخوردگان روز مشخصی را در سال تعیین کرده بودند و این روز، 25 شهریور ماه هر سال بود و قدمت آن به سه هزار سال می رسد. در آن زمان و تا 14 قرن پیش، روزهای هر ماه ایرانی نام خاص داشت و روز 25 شهریور "اشیش وانگ Ashish vangh" خوانده می شد که روز رحمت خدا، اخلاقیات و معنویات و روان پاک بود. ماه شهریور «شهرور shehrevar »تلفظ می شد. پس از انقراض ساسانیان، چون در ایام نوروز هم به دستبوس پیران قوم رفتن رسم بود، این مراسم اختصاص به نوروز یافت و به تدریج روز سالخوردگان (25 شهریور) کمرنگ و در ایران به فراموشی سپرده شد. ولی، کشورهای دیگر و عمدتا از قرن بیستم آن را برای خود احیاء کرده اند که در کشورهای انگلیسی زبان به «سینیور دی» معروف است. نخستین قانون کیفر عمومی ایران عدم توجه فرزندان به والدین سالخورده را جرم شناخته بود که مجازاتی از درجه جنحه داشت.
در سال 1720 میلادی جاماسب ولایتی که "دستور زرتشتیان" کرمان بود به بمبئی رفت تا تاریخچه "روز سالخوردگان" را با سایر محققان پارسی هند بنویسند و آن را زنده کنند که بعدا مینوچهر هومجی از پارسیان بمبئی هند این کار را کرد.
ژاپنی ها 15 سپتامبر (24 شهریور) را به عنوان روز سالخوردگان برگزار می کنند که گمان نمی رود ربطی به روز باستانی سالخوردگان ایران داشته باشد.
باید توجه داشت که از دو دهه پیش توجه به سالخوردگان و بازنشستگان در سراسر جهان چشمگیر شده است. در آمریکا درمان سالخوردگان مطلقا رایگان است و بسیاری از فروشگاهها در روز معینی از هفته، اجناس خود را به آنان با 15 درصد تخفیف می فروشند. بعضی شرکتهای هوایی به سالخوردگان تخفیف قابل ملاحظه می دهند و استفاده از اتوبوسهای شهری برایشان رایگان است، به همین گونه شرکت در کلاسهای درس در هر سطحی.

نظرات() 

» آهنگ : بیا برگرد » خواننده : سیاوش قمیشی

سه شنبه 24 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:شعر* رمان *ادبیات، 

سیاوش قمیشی  » قصه امیر » بیا برگرد
» شاعر : ناهید میربهاء
» آهنگ ساز : سیاوش قمیشی
» تنظیم : استیو مک کرام
 
» خواننده : سیاوش قمیشی
» آلبوم : قصه امیر
» آهنگ : بیا برگرد
بیا برگرد

ادامه مطلب

نظرات() 

آنچه كورش كرد و دارا وانچه زرتشت مهین

شنبه 21 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا |

آنچه كورش كرد و دارا وانچه زرتشت مهین
                                   زنده گشت از همت فردوسی سحـر آفرین
نام ایــــران رفته بــود از یـاد تا تـازی و تـرك
                                    تركــتــازی را بــرون راندند لاشـــه از كـمین
ای مبـــارك اوستـــاد‚ ای شاعـــر والا نژاد
                                    ای سخنهایت بســوی راستی حبلی متین
با تـــو بد كـــردند و قــدر خدمتت نشناختند 
                                      آزمـــنـــدان بــخیـــل و تاجـــداران ضـنــیــن

  

               بسی رنج بردم بدین سال سی
                                                    عجم زنده کردم بدین پارسی
                پی افکندم از نظم کاخی بلند
                                                    که از باد و باران نیابد گزند
                بنا های   آباد  گردد  خراب
                                                     ز  باران  و  از تابش  آفتاب

نظرات() 

دانلود کتاب تاریخی

چهارشنبه 18 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:دانلود کتابهای تاریخی، 

ادامه مطلب

نظرات() 

اعراب نمک به حروم

چهارشنبه 18 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:عمومی، 

اعراب نمک به حروم

ملت با فرهنگ ایران خار چشم اعراب نمک به حرام

 
حتماْ واژه «نمک به حروم» رو شنیدین? این واژه به گروهی اطلاق میشه که خوبیهای کسانی که بهشون محبت میکنن رو فراموش کرده و به اونها ضربه میزنن. آدمهای نمک به حروم در تمام جوامع دنیا هستند ولی در جاهایی بیشتر از همه دنیا اینها وجود دارند? قومیت عرب به نظر من یکی از بزرگترین گروه های نمک به حروم دنیا هستند که دلیلش رو خدمتتون عرض میکنم. دیروز طبق معمول در حال وبگردی بودم که چشمم به یک وبلاگ فارسی افتاد که نویسندش یک عرب لبنانی بود و این شخص عکسی از مقبره کوروش در آخرین آپش گذاشته بود که سه تا جوان به اون مقبره سجده کردن بودن!!!! بعد با دست آویز قرار دادن اون عکس و عمل اون سه جوان فرهنگ ایرانی رو مسخره کرده و نوشته بود «چرا نمیذارن قبر کوروش خراب بشه تا از دستش راحت بشیم؟؟؟» دقت کردین گفت از دست قبر کوروش راحت بشیم چون قبر کوروش نماد فرهنگ آریایی ملت بافرهنگ ایرانه که مثل خاری به چشم اعراب وحشی رفته و اونها دنبال بهانه ای میگردن تا با دست آویز قرار دادن اون مثل همین عکس بیان و ملت ایران و کوروش بزرگ رو به باد ناسزا بگیرن? در ضمن در قسمتی از متنش کوروش رو ظالم خطاب کرده بود!!! شخصی که عالم و آدم به دادگری اون صحه گذاشتن و فقط این اعراب وحشی ایشون رو ظالم خطاب میکنن. این خبیث اون سه پسر رو مجوس خطاب کرده بود!!!! من خودم کار اون سه جوان رو تایید نمیکنم ولی این عرب نمک به حروم مجوسه یا اون سه جوان؟؟؟ برم سر اصل مطلب که نمک به حروم بودن اعرابه میخوام چند نمونه از نمک به حرومی این اعراب رو براتون مثال بزنم اول همین شخص معلوم الحال که لبنانیه اینها اگه ملت ایران پشتشون رو نمیگرفتن الان تو نقشه جهان نبودن و قسمتی از خاک اسرائیل محسوب میشدن? جنگشون در سال ???? با اسرائیل مایه خجالت انسانیت بود چون فوری دستشون رو بردن بالا و گفتن تسلیم و ناموسشون رفت زیر دست یهود همون موقع پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی حاج احمد متوسلیان «فرمانده سابق لشکر ?? محمد رسوالله(ص)» از جبهه جنگ با صدام بعثی که بت قومیت عرب بود به این کشور رفتند تا بهشون یاد بدن جنگیدن یعنی چی که بعد از سازمان دهی جنگهای پارتیزانی بعد از بیست سال این کشور رو به طور کامل از دست اسرائیل خارج کردن همون موقع از تمام کشورهای عربی که لبنان هم داخلشون بود سرباز به جبهه عراق اعزام میشد تا بیان و مردم کشور ما رو به خاک و خون بکشند از اردن? سودان? لبنان? فلسطین? مصر و ...
نمونه لبنانیش هم «محمد علی شمس الدین» شاعر لبنانی که شعرهای حافظ رو به عربی برگردونده با نام «الشیرازیات» وقتی ازش سوال کردن کی با کتاب حافظ آشنا شدی گفت: من شرمندم که بگم در هنگام جنگ ایران و عراق به جبهه عراق رفتم بعد ایرانیها من رو اسیر کردن زندانبان من کتاب حافظ رو به من داد و گفت: ما این هستیم بخون بفهمی. بله ملت ایران به کشور لبنان میرفتن تا نذارن ناموس اونها مورد تجاوز یهود قرار بگیره بعدش نمک به حرومهای لبنای به جبهه عراق میرفتند تا ناموس ما رو مورد تجاوز قرار بدن که الحمدلله با حمایت عالم هم نتوستن غلطی بکنن? نمونه دیگه یاسر عرفات خبیث بود که بعد از انقلاب اسلامی به کشور ما اومد و دستش رو مثل گداها دراز کرد مردم براش صدقه جمع کنن? ملت شریف ایران در اون وضع نامناسب اقتصادی دست این عرب رو رد نکردن و حتی شنیدم زنهای خانه دار النگوشون رو برای کمک به فلسطین اهدا کردن!!!! اما فکر میکنید چی شد؟؟؟ عرفات در جنگ عراق با ایران به جبهه صدام رفت و از هم نژادی کثیفش حمایت کرد جوری که وقتی دوباره به ایران اومد آیت الله خمینی(ره) رهبر فقید ایران تحویلش نگرفت و دمش رو گذاشت رو کولش رفت. نمونه بعدی رئیس جمهور سابق سوریه حافظ اسد بود که سالها از ایران نفت مجانی دریافت میکرد ولی وقتی در جلسه سران کشورهای عربی حاضر میشد پای اون ورقه که جزایر سه گانه ایران رو عربی میدونن امضا میکرد? مدتی قبل شنیدم که اسماعیل حنیه رئیس گروه حماس هم که هر چی داره صدقه سر ملت ایرانه اون هم کار حافظ اسد رو کرده و جزایر سه گانه رو عربی اعلام کرده!!!!!! اینها کارهایی هست که این اعراب وحشی در طول چند دهه اخیر انجام دادن و نمک ملت ایران رو خوردن و مثل گربه کوره نمکدون رو شکوندن وای به حال کل تاریخ که پر است از خیانتهای این قوم نمک نشناس به ملت شریف ایران. تو همین جنگ دو سال قبل اسرائیل و حزب الله لبنان کی داشت با اسرائیل میجنگید؟؟؟لبنانیها؟؟؟ یا جوانان برومند ایران زمین که در لباس اونها ظاهر شده بودن؟؟؟ لبنانیها اگه جنگ بلد بودن که سال ???? یک روز پایتختشون تصرف نمیشد معلومه ما ایرانیها بودیم که جنگیدیم و این گدای لبنانی داره تو کشور ما از ثروت ملت ایران میخوره و در وبلاگ فارسی جوانان ایرانی رو مجوس خطاب میکنه!!!! خود لبنان چی داره که بهش افتخار کنه؟؟؟ من بهتون میگم چی داره? نانسی عجزم رقاصه رو داره که مایه افتخار اعرابه این رقاصه کثیف لبنانی چند وقت قبل بعد از انتشار فیلم سیصد به ملت ایران توهین کرده بود و خشم ملت ایران رو برانگیخت. یکی نیست به این رقاصه بدنام بگه اگه یک فیلم سیصد برعیله ایران ساخته شد هزاران فیلم بر علیه اعراب جاهل ساخته شده که نمونه بارزش دروغهای حقیقیه و اگه این ملت نبودن الان باید تو در کاباره های اسرائل میرقصیدی بدبخت.
سر میبرن? تکه تکه میکنن? بمب به خودشون وصل میکنن و میترکونن? خیانت کار و دروغ گو هستند? نمک میخورن و نمک دون رو میشکنن? خودشون هم به خودشون رحم نمیکنن? بعد مردم بافرهنگ ایران رو مجوس خطاب میکنن؟؟؟؟؟؟؟ کوروش? فردوسی? حافظ? سعدی? من? تو و ایران چیزهایی هستند که اعراب وحشی تاب تحملش رو ندارن و مجبورن به عناوین مختلف ما رو مجوس خطاب کنن تا کسی ازشون نپرسه خودشون چی هستند؟؟؟ خدا رو شکر که بعد از این همه مخالفتی که ملت ایران با غرب کرده هنوز هم که هنوزه فرهنگ ملت ایران ارزشمندترین فرهنگ دنیا محسوب میشه? نکته آخر اینکه امروز صدای ملت ایران با صدای دولت ایران فرق داره ملت ایران از اعراب متنفرن و این تنفر روز به روز داره خودش رو بیشتر نشون میده اگه روزی دولت ایران به خواسته ملت ایران توجه کنه این گداهای عرب باید از گشنگی بمیرن.

 

نظرات() 

جشن های ایران زمین

سه شنبه 17 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا |


IRANIAN NEW YEAR NO RUZ , by Massoume Price
No Ruz, new day or New Year as the Iranians call it, is a celebration of spring Equinox. It has been celebrated by all the major cultures of ancient Mesopotamia. Sumerians, 3000BC, Babylonians 2000 BC, the ancient kingdom of Elam in Southern Persia 2000BC, Akaddians all have been celebrating it in one form or another. What we have today as No Ruz with its’ uniquely Iranian characteristics has been celebrated for at least 3000 years and is deeply rooted in the traditions of Zoroastrian belief system. 

Mehregan (Mihregan) , by Massoume Price
Zoroastrianism was the religion of Iran before the conquest of Islam in the seventh century AD. The architect of this religion, Zoroaster created many feasts and celebrations to pay homage to many deities and yazata (Izads) who symbolized all forces beneficial to humans. Amongst all these festivals seven were regarded as feasts of obligation. They are known as ‘gahambars’ and are dedicated to Ahura Mazda, the lord of wisdom and the six holy immortals, i.e. Amesha Spentas, protectors of the seven creations (sky, waters, earth, fire, plants, animals and humans). The other important festivals are devoted to the major Izads such as Mihr, at Mihregan and Tiri at Tiragan. 

Mehregan, The Beginnings and Traditions of Mehregan , by Farshid Eghbal & Sandra Mooney
There are many accounts as to the beginning of Mehregan.  A few, different versions are listed below: 

  • Mehregan is a day of victory when Angels helped Fereydoon and Kaveh become victorious over Zahak.  They imprisoned him in the Damavand Mountain where he died from his wounds.
  • Mehregan is the day God gave light to the world, that had previously been dark.
  • On this day Mashya and Mashyaneh (a concept of Semitic Adam and Eve) were created.

  • On this day the sun was created.
Shab e Cheleh (Yalda Festival) , by Massoume Price
Yalda, a Syric word imported into the Persian language by the Syric Christians means birth (tavalud and melaad are from the same origin). It is a relatively recent arrival and it is refereed to the ‘Shab e Cheleh Festival’, a celebration of Winter Solstice on December 21st.  Forty days before the next major Persian festival ‘Jashn e Sadeh’; this night has been celebrated in countless cultures for thousands of years. 

Jashn e Sadeh , by Massoume Price
Sadeh meaning hundred, is a mid winter feast celebrated with grandeur and magnificence in ancient Iran. It was a festivity to honor fire and to defeat the forces of darkness, frost and cold. Two different days were observed for its veneration.

Chahar Shanbeh Suri (The festival of the last wednesday) , by Massoume Price
The ancient Iranians celebrated the last 10 days of the year in their annual obligation feast of all souls, Hamaspathmaedaya (Farvardigan or popularly Forodigan).  They believed Foruhars, the guardian angles for humans and also the spirits of dead would come back for reunion. These spirits were entertained as honored guests in their old homes, and were bidden a formal ritual farewell at the dawn of the New Year.

IRANIAN MONTHS, ORIGIN OF THE NAMES , by Massoume Price
The names of the 12 Persian months are taken from the ancient Zoroastrian texts and the origins are deeply rooted in their belief system.  This was the religion of Iran before the advent of Islam in seventh century AD. Zoroastrians believed in two primal forces, good and evil. Everything that supported and enriched life was good and all that threatened life and disturbed order was bad.

نظرات() 

آداب و اخلاق پارسیان

دوشنبه 16 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:تاریخ ایران باستان، آداب و رسوم ایرانیان، 

www.persiahistory.org
7 آداب و اخلاق پارسیان
قساوت و بزرگواری  قانون پاكیزگی  گناهان جسمانی
دوشیزگان و مردان عزب  ازدواج- زنان  كودكان
نظر پارسیان در تعلیم و تربیت

 

آنچه مایة شگفتی می شود این است كه مردم ماد و پارس، با وجود آن دینی
كه داشتند، تا چه حد بیرحم بودند . بزرگترین شاه ایشان، داریوش اول، در كتیبة
بیستون چنین می گوید : »فرورتیش دستگیر شد و او را نزد من آوردند . گوشها و بینی
و زبان او را بریدم و چشمهای او را درآوردم . او را در دربار من به غل و زنجیر
كردند تا همة مردم او را ببینند . بعد او را به اكباتان بردم و به دار آویختم … و
اهورمزدا یاری خود را به من عطا كرد. به ارادة اهورمزدا قشون من بر قشونی كه از
من برگشته بود پیروز شد و چیترتخم را گرفته نزد من آوردند . من گوشتها و بینی او
را بریدم و چشمهای او را بركندم . او را در دربار من در غل و زنجیر داشتند، و تمام
مردم او را دیدند . بعد به امر من در اربل او را مصلوب كردند. « داستانهایی كه
پلوتارك، در سرگذشت اردشیر دوم و حوادث اعدامی كه به فرمان وی صورت
گرفته، نقل می كند، نمونه های خونینی از اخلاق شاهان پارس را در دورة اخیر آنان
نشان می دهد. بر كسانی كه خیانت می ورزیدند هیچ گونه رحمت و شفقتی روا
نمی داشتند: اینگونه اشخاص، و پیشوایان ایشان را به دار می آویختند . پیروانشان را
چون بنده می فروختند و شهرهاشان را چپاول می كردند و پسرانشان را اخته
می ساختند، و دخترانشان را به اسیری می بردند و می فروختند . ولی عدالت و حق
www.persiahistory.org
43
مقتضی آن نیست كه، در بارة یك ملت، تنها از اعمال و رفتار شاهان آن قضاوت
شود؛ فضیلت چیزی نیست كه مانند اخبار تاریخی روایت شود، و نیكان و پاكان،
مانند ملتهای خوشبخت، تاریخی ندارند . حتی شاهان نیز، در پاره ای از موارد، از خود
اخلاق نیك نشان می دادند، و چنان بود كه میان یونانیان پیمانشكن به درستی عهد
معروف بودن د. چون پیمانی می بستند به آن استوار می ماندند، و به این می بالیدند كه
هرگز وعده ای را كه داده اند خلف نمی كنند . آنچه از تاریخ پارسیها با ستایش و
تحسین باید ذكر شود این است كه بندرت اتفاق می افتاد كه فرد پارسی برای جنگ
با پارسیها به مزدوری گرفته شود؛ در صور تی كه هر كس می توانست یونانیان را برای
جنگ با خودشان اجیر كند.
برخلاف آنچه از خواندن تاریخ آمیخته به خون و آهن این قوم به نظر
می رسد، باید گفت كه اخلاق و رفتارشان این اندازه سختی وخشونت نداشته است .
پارسیها در سخن گفتن صریح و در دوستی استوار ومهمان نواز و ب خشنده بودند، و بر
رعایت آداب معاشرت، تقریباً به اندازة مردم چین، مواظبت داشتند . چون دو نفر، كه
از حیث رتبه با یكدیگر برابر بودند، به هم می رسیدند، یكدیگر را می بوسیدند؛ و اگر
كسی به شخصی بلندمرتبه تر از خود برمی خورد، پشت دوتا می كرد و به او احترام
می گذاشت. در مقابل اشخاص كوچكتر گونة خود را برای بوسیدن پیش می آوردند؛
برای مردم متعارفی، تواضع مختصری كافی بود . چیز خوردن در كنار راه را سخت
ناپسند داشتند؛ بینی گرفتن وآب دهن انداختن درمقابل دیگران را بد می دانستند . تا
زمان خشیارشا، درخوردن و نوشیدن سادگی فراوان داشتند، و جز یكبار در روز
خوراك نمی خوردند و جز آب خالص چیز دیگری نمی نوشیدند . پاكیزگی را، پس
از زندگی، بزرگترین نعمت می دانستند، و چنان می پنداشتند كه كار نیكو چون از
دست ناپاك سرزند ارزشی ندارد؛ »چه انسان، اگر در برانداختن فساد [میكروب ها؟ ]
قیام نكند، ف رشتگان در جسم او منزل نخواهند كرد . « كسانی را كه سبب پراكنده
www.persiahistory.org
44
شدن بیماریهای واگیردار می شدند سخت كیفر می دادند . در جشنها، همة مردم با
لباسهای پاك سفیدی حاضر می شدند . در شریعت او، مانند دو شریعت برهمایی و
موسوی، آداب و رسوم تطهیر و جلوگیری از پلیدی بسیار بود . در كتاب مقدس
زردشت، فصلهای مطولی است كه همه از قواعد مخصوص پاكی جسم و جان بحث
می كند. در آن كتاب آمده است كه چیدن ناخن و مو، و نفس كشیدن از دهان، همه،
پلیدی است، و ایرانی فرزانه باید از آنها پرهیز كند، مگر اینكه قبلا آنها را پاك كرده
باشند.
كیفر گناهان جسمانی در شریعت زردشت، مانند شریعت یهودی، بسیار سخت
بود. استمنای با دست را با شلاق زدن مجازات می كردند؛ كیفر لواط و زنا آن بود كه
زن یا مردی را كه مرتكب چنین گونه اعمال می شدند »بكشند، زیرا از مار خزنده و
گرگ زوزه كش بیشتر مستحق كشتن هستند . « از آنچه هم اكنون از نوشته های
هرودوت نقل می كنیم معلوم می شود كه، بنابر معهود، میان گفتار و كردار تفاوت
بوده است؛ گفتة هرودوت چنین است : »پارسیان ربودن زنان را، به وسیلة زور و
قدرت، كار ناپاكان و بدان می دانند؛ ولی در فكر انتقام برآمدن، پس از ربوده شدن
زنی، كار احمقان است؛ و آنان را از یاد بردن كار فرزانگان؛ چه واضح است كه اگر
خود زنان به این كار مایل نباشند، هرگز كسی نمی تواند آنان را برباید «. و در جای
دیگر می گوید: »پارسیان امردبازی را از یونانیان آموخته اند «؛ اگر چه نمی شود به
آنچه این خبرنگار عجیب آورده اعتماد كرد، از سرزنشهای سختی كه »اوستا « دربارة
عمل لواط می كند، تا حدی گفتة هرودوت تأیید می شود : »اوستا « در چند جا تكرار
می كند كه این گناه زشت قابل آمرزش نیست و »هیچ چیز آن را پاك نمی كند . «
البته شریعت زردشت چنان نبود كه بی شوهر ماندن دوشیزگان و زن نگرفتن
پسران عزب را تشویق كند، ولی تعدد زوجات و اختیار كردن همخوابگان و كنیزكان
مجاز شمرده می شد؛ و این از آن جهت بود كه در یك اجتماع، كه اساس آن بر
www.persiahistory.org
45
سپاهیگری و نیروی نظامی قرار دارد، احتیاج به آن هست كه هرچه ممكن است
تعداد فرزندان زیادتر شود . »اوستا « در این باره چنین می گوید : »مردی كه زن دارد بر
آن كه چنین نیست فضیلت دارد، و مردی كه خانواده ای را سرپرستی می كند بر آن
كه خانواده ندارد فضیلت دارد، و مردی كه پسران فراوان دارد بر آن كه چنین نیست
فضیلت دارد، و ثروتمند برتر از مردی است كه ثروت ندارد؛ « اینها همه مقیاسهایی
است كه مقام اجتماعی متعارف میان ملتهای مختلف را تعیین می كند . خانواده در نظر
آنان مقدسترین سازمان اجتماع به شمار می رفت . زردشت از اهورا پرسیده بود كه :
ای مقدس دادار گیتی جسمانی، آیا دوم خوشترین جای زمین كجاست؟ پس
اهورمزدا گفت: … هر آینه جایی كه مرد مقدس خانه ای بسازد كه دارای آتش و
گاو و گوسفند و زن و فرزند و اهل بسیار باشد. پس از آن، گاو و گوسفند بسیار و
آرد بسیار علف بسیار و سگ بسیار و زنان بسیار و بچه های بسیار و آتش بسیار و
اسباب زندگی خوب بسیار باشد . « حیوان، و مخصوصاً سگ، جزء لایتجزای خانواده
به شمار می رفت؛ هم ان گونه كه در قسمت آخر ده فرمان موسی نیز چنین بود. اگر
جانوری آبستن بود و جایی نداشت، بر نزدیكترین خانه واجب بود كه از آن پرستاری
كند. اگر كسی خوراك فاسد یا بسیار داغ به سگی می خورانید، به او كیفر سخت
می دادند؛ هر كس »ماده سگی را، كه سه سگ با او نزدیكی كرده بود، می زد « با هزار
و چهارصد تازیانه مجازات می شد . گاو نر را، به واسطة قوة بارور كردن فراوانی كه
داشت، احترام می كردند، و برای ماده گاو دعاها و قربانیهای خاص داشتند .
چو ن فرزندان به سن رشد می رسیدند، پدرانشان اسباب كار زناشویی ایشان را
فراهم می ساختند . دامنة انتخاب همسر وسیع بود، زیرا چنانكه روایت شده ازدواج
میان خواهر و برادر، پدر و دختر، و مادر و پسر معمول بوده است . كنیزك و همخوابه
گرفتن عنوان تجملی داشت كه تنها مخصوص ثروتمندان بود . اعیان و اشراف، چون
برای جنگ به راه می افتادند، پیوسته دسته ای از این ه مخوابگان با خود همراه
www.persiahistory.org
46
می بردند. شمارة كنیزكان حرم شاهی را، در دوره های متأخر شاهنشاهی، میان 329 و
360 گفته اند، چه در آن زمان عادت بر این جاری شده بود كه، جز در مورد زنان
بسیار زیبا، هیچ زنی از زنان حرم دوبار همخوابة شاهنشاه نمی شد .
در زمان زردشت پیغمبر، زنان، همان گونه كه عادت پیشینیان بود، منزلتی
عالی داشتند: با كمال آزادی، و با روی گشاده، در میان مردم آمد و شد می كردند؛
صاحب ملك و زمین می شدند و در آن تصرفات مالكانه داشتند و می توانستند، مانند
اغلب زنان روزگار حاضر، به نام شوهر، یا به وكالت از طرف وی، ب ه كارهای مربوط
به او رسیدگی كنند. پس از داریوش، مقام زن، مخصوصاً در میان طبقة ثروتمندان،
تنزل پیدا كرد . زنان فقیر، چون برای كار كردن ناچار از آمد و شد در میان مردم
بودند، آزادی خود را حفظ كردند، ولی، در مورد زنان دیگر، گوشه نشینی زمان
حیض، كه برایشان واجب بود، رفته رفته ادامه پیدا كرد و سراسر زندگی اجتماعی
ایشان را فرا گرفت، و این امر، خود، مبنای »پرده پوشی « در میان مسلمانان به شمار
می رود. زنان طبقات بالای اجتماع جرئت آن نداشتند كه، جز درتخت روان
روپوشدار، از خانه بیرون بیایند؛ هرگز به آنان اجازه داده نمی شد كه آشكارا بامردان
آمیزش كنند؛ زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد،
ببینند . در نقشهایی كه از ایران باستان برجای مانده، هیچ صورت زن دیده نمی شود و
نامی از ایشان به نظر نمی رسد . كنیزكان آزادی بیشتری داشتند، چه لازم بود از
مهمانان خواجة خود پذیرایی كنند. زنان حرم شاهی، حتی در دوره های اخیر نیز، در
دربار تسلط فراوان داشتند و، در كنگاش كردن، با خواجه سرایان، و در طرحریزی
وسایل شكنجه، با شاهان رقابت می كردند .
فرزند داشتن نیز، مانند ازدواج، از موجبات بزرگی و آبرومندی بود . پسران
برای پد ران خود سود اقتصادی داشتند و در جنگها به كار شاهنشاه می خوردند؛ ولی
دختران طرف توجه نبودند، چه به خانه ای، جز خانوادة خود، می رفتند و كسانی، جز
www.persiahistory.org
47
پدرانشان، از ایشان بهره مند می شدند . از گفته های ایرانیان قدیم در این باره یكی این
است كه: »پدران از خدا مسئلت نمی كنند كه دختری به ایشان روزی كند، و فرشتگاه
دختران را از نعمتهایی كه خدا به آدمی بخشیده به شمار نمی آورند . « شاهنشاهی هر
سال برای پدرانی كه پسران متعدد داشتند هدایایی می فرستاد - تو گویی بهای خون
آن فرزندان را از پیش می پرداخت . زنان شوهردار یا دوشیزگانی را كه از راه زنا
باردار می شدند و در صدد سقط جنین بر نمی آمدند، ممكن بود ببخشند؛ چه،
بچه انداختن در نظر ایشان بدترین گناه بود و مجازات اعدام داشت . در یكی از
تفسیرهای زردشتی قدیم، به نام »بندهشن «، وسایل جلوگیری از باردار شدن ذكر
شده، ولی مردم را از توسل به آنها برحذر داشته است؛ از جمله مطالبی كه در آن
كتاب آمده یكی این است : »دربارة امر توالد و تناسل در كتاب مقدس چنین آمده
است كه چون زن از حیض پاك شود، تا ده شبانروز آمادة آن است كه، چون با
مردی نزدیكی كند، باردار شود . «
فرزندان تا سن پنج سالگی به اختیار مادر، و از پنج تا هفت سالگی تحت
سرپرستی پدر بودند، و در این سن به مدرسه داخل می شدند . تعلیم و تربیت غالباً
منحصر به فرزندان اعیان و ثروتمندان بود . و این كار معمولا به وسیلة كاهنان صورت
می گرفت. یكی از اصول رایج آن بود كه محل مدرسه نزدیك بازار نباشد، تا دروغ
و دشنام و تزویری كه در آنجا رایج است مای ة تباهی حال كودكان نشود . كتابهای
درسی، »اوستا « و شرحهای آن بود؛ مواد درسی شامل مسائل دینی و طب و حقوق
می شد؛ درس را از راه سپردن به حافظه فرا می گرفتند، و بندهای طویل را از بر
می كردند و مكرر می خواندند . پسران طبقات پایی ن اجتماع دردسر درس خواندن
نداشتند و تنها سه چیز را می آموختند : اسب سواری، تیراندازی، و راستگویی . تعلیمات
عالی تا سن بیست یا بیست و چهار سالگی ادامه می یافت، و به بعضی از فرزندان
اشراف تعلیمات مخصوصی می دادند كه برای فرمانداری استانها و تصدی مشاغل
www.persiahistory.org
48
دولتی مهیا شوند؛ ولی آنچه برای همه مشترك بود فرا گرفتن فنون جنگ بود .
زندگی دانشجویان در مدارس عالی بسیار دشوار بود، شاگردان صبح زود بیدار
می شدند، مسافت زیادی را می دویدند، بر اسبان سركش سوار می شدند و بسرعت
می تاختنند؛ دیگر از كارهای این مدارس شناوری، شكار جانورا ن، دنبال كردن
دزدان، كشاورزی و درختكاری، و طی كردن مسافتهای درازی در گرمای شدید
تابستان یا سرمای جانگزای زمستان بود؛ آنان را چنان پرورش می دادند كه بتوانند
تغییرات و سختیهای اقلیم را نیكو تحمل كنند و با خوراك خشن ساده بسازند و،
بی آنكه سلاح و لباسشان تر شو د، از رودخانه ها بگذرند . این گونه تعلیمات بوده است
كه، در لحظاتی كه فردریش نیچه می توانست تنوع و درخشندگی فرهنگ و تمدن
یونان قدیم را فراموش كند، اسباب سرور خاطر او را فراهم می آورد

نظرات() 

آتش پرست

یکشنبه 15 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:شعر* رمان *ادبیات، 

آتش پرست
صادق هدایت

در اطاق یكی از مهمانخانه های پاریس طبقه سوم ، جلو پنجره ، فلاندن 1كه بتازگی از ایران برگشته بود جلو میز
كوچكی كه رویش یك بطری شراب و دو گیلاس گذاشته بود ند، روبروی یكی از دوستان قدیمی خودش نشسته
بود. در قهوه خانه پائین ساز میزدند، هوا گرفته و تیره بود، باران نم نم میآمد . فلاندن سر را از ما بین دو
دستش بلند كرد ، گیلاس شراب را برداشت و تا ته سر كشید و رو كرد به رفقیش :
-

ادامه مطلب

نظرات() 

فروهر

یکشنبه 15 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا |

                                                   فروهر
در باور سنتی زرتشتیان ، وجود انسان از چهار گوهر تشكیل شده است كه بهم پیوسته اند و از تاثیر آنها بر یكدیگر ، پویندگی و بالندگی از هر فرد سرچشمه میگیرد. این چهار جز عبارتند از " تن و جان " كه مربوط به جهان مادی اند و " روان و فروهر " كه مربوط به بعد مینویی سرشت آدمی هستند. فروهر گوهری است كه روان را از گرایش به كژی و كاستی و دروغ باز میدارد تا روان به آرامی راه خدا جویی را طی كند و شایستگی فراگیری نور حقیقت و پیام سروش را داشته باشد.
در دوره هخامنشیان ، نگاره ی فروهر به عنوان آرم ملی شكل گرفت. هریك از اندامهای این نگاره ، گویای مفهومی در اندیشه ی نیاكان است


farvahar_eMJey.jpg

1. چهره ی سالخورده و نورانی فروهر ، یاد آور بهره گیری از تجربه ی پیران خردمند است.


 

ادامه مطلب

نظرات() 

مکانهای تاریخی ایران

شنبه 14 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:گالری عکس، 

نظرات() 

اخلاق زردشتی

سه شنبه 10 شهریور 1388

نویسنده: اهورا مزدا | طبقه بندی:تاریخ ایران باستان، زرتشت، 

6  اخلاق زردشتی
نگ خیر و شر  آتش جاودانی  جهنم و بهشت  آیین مهر پرستی  مغان  پارسیان

اخلاق زرتشت

چون پیروان دین زردشت جهان را به صورت میدان مبارزه میان خیر و شر
تصور می كردند، با این طرز تصور خویش، در خیال، محرك نیرومندی بیرون از
قوانین طبیعت مقرر می داشتند كه فردا را به كار نیك تشویق می كرد و ضامن اجرای
آن بود. نفس بشری ر ا نیز، مانند صحنة جهان، نبردگاه ارواح پاك با ارواح پلید
می دانستند؛ به این ترتیب، هر كس در نظر ایشان سربازی بود كه خواه نا خواه در صف
خدا یا در صف شیطان می جنگید، و هركار كه به آن برمی خواست یا از آن
خودداری می كرد، خود به خود، به تقویت دستگاه اهورمزدا یا دستگاه اهریمن
می انجامید . با این فرض كه انسان برای رسیدن به اخلاق نیك محتاج به تكیه گاه فوق
طبیعی باشد، باید گفت كه جنبة اخلا قی دین زردشت عالیتر و شگفت انگیزتر از جنبة
دینی و الاهی آن است؛ این طرز تصور به زندگی روزانة آدمی شرافت و مفهومی
می بخشد كه از دید قرون وسطایی نسبت به انسان، كه او را چون كرم ناتوانی تصور
می كرد، یا از دید جاری در این ایام، كه او را دستگاه مكانیكی متحرك خود به خود
تصور می كند، هرگز چنان شرافت و مفهومی برای آدمی فراهم نمی شود . انسان،
مطابق تعلیمات مذهب زردشت، همچون پیادة صحنة شطرنج نیست كه درجنگ
جهانگیر دائمی بدون ارادة خود در حركت باشد، بلكه آزادی اراده دارد، چه
اهورمزدا چنان خواسته است كه انسانها شخصیتهای مستقلی باشند و با فكر و اندیشة
خود كار كنند، و با كمال آزادی در طریق روشنی، یا در طریق دروغ، گام نهند . چه
www.persiahistory.org

ادامه مطلب

نظرات() 
  • تعداد کل صفحات : 3 
  • 1  
  • 2  
  • 3  

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : اهورا مزدا

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان

← صفحات جانبی


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :